نکاتی درباره ی شستشوی صحیح موکت

سه شنبه 1 مهر 1399
12:59
carpet

پیش از شستشوی موکت ابتدا باید سطح موکت را کاملا با جاروبرقی تمیز کنید به طوری همه گرد و غبارها و آشغال های ریز از روی آن برداشته شود. سپس سعی کنید لکه های روی موکت را تمیز کنید. از بین بردن لکه قبل از شستشوی موکت کار شستن را آسان می کند. برای تمیز کردن لکه ابتدا باید نوع لکه را شناسایی کنید. زیرا هر لکه ای با یک ماده مخصوص از بین می رود. بهتر است لکه ها را تا تازه هستند از روی موکت پاک کنید چون بعد از گذشت زمان لکه ثابت می شود و پاک کردن آن بسیار سخت و زمان بر است.

بعد از پاک کردن لکه ها ، موکت ها را جمع کنید و در مکان مناسب برای شستشو قرار دهید. برای شست و شوی موکت از آب ولرم استفاده کنید. زیرا آب گرم باعث از بین رفتن حالت طبیعی موکت می شود. همچنین باید جریان آب به صورت دوشی باشد. به این نکته دقت کنید که همیشه موکت را در جهت خواب الیاف بشورید.

مواد شوینده استفاده شده برای شستشوی موکت باید مواد خنثی باشند و از مواد شیمیایی قلیایی استفاده نکنید. مثلا از پودر دستی حل شده در آب استفاده کنید. همچنین استفاده از مایع ظرفشویی و پودر صابون برای شستن موکت گزینه های مناسبی هستند. برای شستن موکت به هیچ وجه از مواد شوینده حاوی کلر استفاده نکنید. بعد از آبکشی موکت را لوله کرده وچند ساعتی در گوشه دیوار به صورت ایستاده قراردهید. سپس در یک مکان مناسب پهن کنید تا خشک شود.

خشک کردن موکت مرحله پایانی و مهم شستشوی موکت است. استفاده از داربست چهارپایه ای یک گزینه مناسب برای خشک کردن موکت است. زیرا هوا به خوبی در اطراف موکت جریان پیدا می کند و باعث خوب خشک شدن موکت می شود. برای خشک کردن موکت ها آن ها را زیر نور شدید آفتاب قرار ندهید. زیرا بافت و الیاف موکت آسیب می بیند. هرگز بعد از شستشوی موکت، آن را بالای بخاری، رادیاتور و هیچ وسایل گرمایشی دیگر خشک نکنید.در هنگام خشک کردن موکت را آویزان نکنید.

از بین بردن لکه های موکت

برخی از روش های پاک کردن لکه از روی موکت عبارتند از:

از بین بردن جای زنگ زدگی بر روی موکت

ثابت کردن موکت با پیچ و مهره ممکن است لکه زنگ بر روی آن ایجاد کند. یکی از راه های پاک کردن این لکه ، استفاده از نوشابه است. نوشابه را بر روی یک تکه پارچه بریزید سپس بر روی لکه به آرامی ضربه بزنید. یک راه دیگر استفاده از مخلوط آب و سرکه و اسپری کردن بر روی موکت است. این کار را چند بار انجام دهید و سپس یک تکه اسفنج بر روی لکه قرار داده تا مواد را به خوبی جذب خودش کند.

پاک کردن آدامس از روی موکت

شستشوی صحیح موکت با یک آدامس چسبیده بر روی آن زمانی انجام می گیرد که آدامس کاملا از سطح پاک شود. آدامس چسبیده شده به موکت یک لکه نسبتا مقاوم است که با یک ترفند ساده از بین می رود. کافی است فقط یک حبه یخ داشته باشید. یک تکه یخ به مدت 30 ثانیه بر روی آدامس قرار دهید و بعد از سفت شدن آدامس از روی موکت بردارید. رشته هایی از موکت که بر روی آن آدامس چسبیده است را بوسیله چاقوبا احتیاط ببرید.

پاک کردن لکه های معمولی

برخی از لکه ها مقاومت زیادی در برابر پاک شدن ندارند. این لکه ها را می شود با استفاده از خمیر ریش از بین برد. خمیر ریش را به مدت 30 دقیقه بر روی لکه قرار دهید. سپس با یک پارچه سفید آن را بردارید. در آخر کار مخلوط آب و سرکه را بر روی لکه اسپری کنید. آب باقی مانده موکت را می توانید با یک حوله سفید و قراردادن یک شیء سنگین بر روی آن بگیرید. استفاده از خمیر ریش یک روش مناسب برای از بین بردن لکه های قدیمی هم است.

پاک کردن لکه شمع از روی موکت

ممکن است قطره ای از شمع بر روی موکت بیافتد و روی آن بچسبد. در این شرایط فقط کافی است یک پارچه سفید بر روی لکه قرار دهید و روی آن به مدت 30 ثانیه اتو گرم شده بگذارید. سپس با استفاده از یک کاردک شمع را از روی لکه بردارید.

از بین بردن لکه شکلات از روی موکت

برای این کار کافی است ابتدا تکه شکلات را با یک کاردک کره خوری از سطح جدا کنید. در مرحله بعدی یک اسفنج تمیز را آغشته به مخلوط آب و صابون کنید و با ضربه بر روی موکت بکشید.

از بین بردن لکه پروتئین و خون

اگر خون دماغ شدید و قطره ای از آن بر روی موکت ریخت ، اصلا نگران نباشید. در این شرایط از محلول پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن لکه خون استفاده کنید.

از بین لکه چای و نسکافه

مقداری ماست بر روی لکه ایجاد شده بریزید و با قاشق آن را جمع کنید. این کار تا تمیز شدن لکه ادامه دهید و سپس با یک پارچه تمیز و سفید آن را خشک کنید.

پاک کردن لکه روغن

برای پاک کردن لکه روغن ابتدا روغن اضافی را از روی لکه با قاشق بردارید و سپس یک دستمال سفید روی آن گذاشته و روی آن اتو بکشید.

مکان مناسب شستشوی موکت باید ابعاد مناسب با موکت را داشته باشد. کف این مکان باید سفت و سیمانی یا موزاییک باشد.

اشتباهاتی رایج در شستشوی موکت


  • استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده: اگر مقدار شامپو استفاده شده با 3 بار آبکشی از بین نرود یعنی مقدار شامپو استفاده شده بیش ازاندازه است. این کار باعث پوسیدگی موکت می شود.
  • بیش ازاندازه خیس کردن: درهنگام خیس کردن دقت کنید که آب به کف موکت نرسد. زیرا رسیدن آب به کف موکت خشک کردن آن را با مشکل روبرو می کند. همچنین امکان رشد قارچ و حشرات فراهم می شود.
  • قرار گرفتن موکت قبل از خشک شدن در معرض وسایل خانه: استفاده از موکت خیس در محیط خانه قبل از خشک شدن باعث می شود جای لکه وسایلی مانند مبلمان چوبی و فلزی بر روی موکت باقی بماند.

منبع زت کارپت


[ بازدید : 48 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به carpet است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]